FAQ

Wat is mindfulness?

Mindfulness is misschien makkelijker te begrijpen vanuit de tegenhanger: de automatische piloot. Als we een ontbijt maken, tijdens het autorijden, thuis met je kinderen of op je werk: let maar eens op hoe vaak we op routine draaien. Terwijl we iets doen, is onze geest ergens anders: die is bezig met zaken uit het verleden of in de toekomst.

Met de automatische piloot hebben we niet in de gaten welke mooie kleine dingen we missen. En ervaren we onze gevoelens niet, waardoor die gemakkelijk kunnen escaleren: we ontploffen zomaar terwijl we dit helemaal niet willen. Of we merken juist dat we zo weinig emoties ervaren doordat we onszelf hebben afgesloten. En anderen merken dat ze juist emotioneel zijn op ‘de gekste momenten’.

Mindfulness betekent: ‘met je aandacht erbij zijn’. Je bent met je aandacht in het nu. Hierdoor kun je meer genieten als je bijvoorbeeld met je kind speelt, omdat je aandacht er helemaal bij is. Of kunt meer genieten van een warm kopje thee of een vogel die fluit.

Contact maken met het nu houdt ook in dat je voelt hoe het met je is en wat je nodig hebt. Als je bijvoorbeeld merkt dat je erg moe bent, kun je besluiten om om hulp te vragen. Of besluiten om niet nu meteen de was te gaan vouwen maar eerst even op de bank te zitten. In plaats van pas te ‘mogen rusten’ als je het ‘verdiend’ hebt (lees: je things-to-do-lijst is afgewerkt). Je leert beter voor jezelf te zorgen.

Als je vaker met je aandacht in het nu bent zul je niet alleen meer genieten van de kleine dingen, maar ook eerder een boze bui voelen opkomen. Je krijgt tijdens de training handvatten om de boze bui niet tot een ontploffing te laten leiden.

Mindfulness is de sleutel tot het hier en nu om meer te genieten, tegenslag te kunnen accepteren en meer geduld te krijgen. Dit kun je oefenen met meditatie. Je traint je aandachtsspier, net zoals je je spieren traint op de sportschool. Dit leer je met een mindfulness training. De grondlegger van de mindfulness training Jon Kabat-Zinn heeft boeddhistische inzichten verenigd met westerse psychologie. Zo is mindfulness training ontstaan.

Is mindfulness zweverig?

Nee, integendeel. Het ziet er misschien zweverig uit om op een meditatiekussen te zitten met je ogen dicht. Maar je kunt ook prima zittend op je bank mediteren, of met je ogen open en zelfs staand. Langzame yoga kan ook een vorm van mediteren zijn.

Je zou de meditatie oefeningen ook net zo goed ‘aandachtsoefeningen’ kunnen noemen. Meditatie is niets meer dan het trainen van je ‘aandachtsspier’ of het verbeteren van je concentratie. Er komt er geen abracadabra bij kijken. Het enige dat we in de training mindfulness doen, is ons tijdens meditaties focussen op bijv. onze ademhaling. Hierdoor verbetert uiteindelijk je concentratie: als je gedachten afdwalen, focus je je weer op je ademhaling die je in het ‘nu’ brengt. Je blijft met beide benen op de grond. Het is een methode van ‘niets-doen’. En dat ziet er in onze actiegerichte, doelen-behalende maatschappij misschien wat ongewoon uit.

Waarom helpt juist mindfulness zo goed bij stress?

Stress wordt veroorzaakt door gedachtes over een ervaring die je liever niet wilt. Je wilt: geen rommel in huis, geen commentaar van je leidinggevende en geen treuzelende kinderen. Wij zijn gewend om bij stress tevechten of te vluchten. Bijvoorbeeld door teveel eten, piekeren of het vermijden van situaties. Dit gedrag veroorzaakt nog meer stress en dit noemen we contraproductief gedrag.

Mindfulness leert je juist om jouw ervaring waar te nemen, zonder meteen te reageren of te veranderen. Wat je leert is de situatie en jouw reactie op de situatie te accepteren. Gek genoeg: door het oefenen van acceptatie wordt je stress flink verminderd.
Nadat je hebt ervaren hoe de situatie voor je was, kun je een ‘wijs besluit’ te nemen om de situatie op te lossen.

Dat is iets anders dan meteen vanuit onze automatische piloot te reageren en meteen te handelen: die houding levert stress op. Mindful met problemen omgaan betekent: eerst voelen, dan oplossen. En dat geeft rust.

o.

Waarom is de training speciaal voor moeders?

Vaak houden moeders in een gezin de meeste ballen in de lucht. Overigens, hiermee zeg ik niet dat vaders niet veel ballen in de lucht houden! Vrouwen combineren hun werk (indien van toepassing) met het grootste deel van de zorg voor de kinderen en het huishouden. Ook vinden vrouwen het vaak lastiger dan hun partner om tijd voor zichzelf te maken. Wegcijferen zit iets meer in onze aard. Met een training Mindfulness voor moeders zorg je beter voor jezelf.

Daarnaast vinden vrouwen het vaak prettig om herkenning te vinden bij andere vrouwen. Zo ervaren ze tijdens de training Mindfulness voor moeders dat ze niet de enige zijn die hun geduld weleens verliezen, gestrest of moe zijn. Alleen al het zien en hebben van (h)erkenning lucht de meeste vrouwen enorm op.

Is een boek over mindfulness lezen niet veel gemakkelijker?

Het lezen van een boek over mindfulness is zeker makkelijker. Maar houd er rekening mee dat de opbrengst daarmee ook veel lager is dan wanneer je een 8-weekse mindfulness training volgt (waar je je vragen kunt stellen, steun krijgt van de groep en feedback krijgt van de trainer) èn dagelijks oefent.

Je kunt mindfulness op geen enkele andere manier aanleren dan door er veel en vaak mee te oefenen. Uit onderzoek is gebleken dat je het meeste resultaat hebt als je dagelijks oefent. Juist als je mindfulness wilt inbedden in je leven, betekent het dat je er elke dag tijd voor moet maken. Mindfulness is geen trucje, maar meer een manier van leven.

Tijdens de training vertellen deelnemers dat ze meteen veranderingen merken als ze een week minder vaak mediteren. Ze vervallen in oude gewoontes en merken dat hun lontje meteen korter is. Met een boek lezen alleen, zul je waarschijnlijk weinig merken van de positieve effecten van mindfulness.

Waarom is de training zo duur? En ik weet nog niet eens of het me wel wat oplevert.

Wanneer je tijdens de training dagelijks 25 minuten mediteert, weet je vooraf wel degelijk wat het oplevert. Er zijn tal van wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar het effect van mindfulness. Een greep uit de wetenschappelijk bewezen positieve effecten:

  • Stressvermindering.
  • Verbeterde concentratie.
  • Vermindering negatieve gedachten.
  • Minder stress bij bijv. opvoeden.

Ook mensen met chronische pijn ervaren minder pijn en meer kwaliteit van leven.

Mamas-coach geeft het met Mindfulness voor moeders het officiële mindfulness MBCT programma. Voor de prijs krijg je totaal 20 uur les, alle geluidsbestanden èn een werkmap met wekelijks handouts. Daarnaast is deze training een unieke training omdat je oefent in een groep gelijkgestemden. Je zult veel leren, en veel herkenning vinden.

En de belangrijkste vraag: wat heb jij er voor over om bovenstaande voordelen voortaan te mogen ervaren? Om de moeder te worden die je wilt zijn?

Wat past beter bij mij: Mindfulness of coaching?

Of je kiest voor individuele coaching of mindfulness training is afhankelijk van jouw behoefte. Of misschien wil je een combinatie van beide? Als je na het lezen van onderstaande verschillen twijfelt, maak gerust een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Dan kunnen we samen overleggen wat het beste bij jouw situatie past.